Hogyan kell pótolniuk a vitaminokat a sportolóknak?

519
HOZZÁSZÓLÁS:

Köztudott, hogy izommunka hatására nemcsak az energiaigény nő, hanem fokozott vitaminellátásra van szüksége szervezetünknek. Ma már bebizonyosodott, hogy elégtelen vitaminbevitel esetén, az izmok akkor sem tudnak a megfelelő mértékben dolgozni, ha energiaellátásuk egyébként biztosított. Ezzel függ össze, hogy ilyenkor vitamint szedve megnövelhetjük izmaink teljesítőképességét, holott valójában csak a hiányt pótoljuk.

Hogyan pótoljuk a vitaminokat, ha sportolunk?edzes-sport

Nem szabad azonban túlzásba esnünk, mivel a szervezet könnyen hozzászokik a nagyobb mennyiséghez, s ha máskor nem kapja meg az emelt adagot teljesítményünk jelentősen visszaesik.

Emellett a szervezeten belül a vitaminok egymáshoz viszonyított aránya könnyen eltolódhat, és az egyik vitamin túladagolásával a másik vitamin hiányát idézhetjük elő.

Természetesen nem szükséges minden vitaminból nagyobb mennyiséget szedni, ha sportolni kívánunk. Az alábbiakban ismertetjük azokat a legfontosabb vitaminokat, amelyekre szervezetünknek fokozottabb igénye van izommunka esetén.

A B1-vitamin szükséglet nehéz fizikai megterhelés esetén, akár tízszeresére is nőhet, és legalább duplájára kell venni a B6-vitamin mennyiségét is. Sokan úgy gondolják, hogy teljesítményük fokozható B12-vitaminnal, hisz hatással van a vérképzésre, ám bebizonyosodott, hogy extrém adagnak sincs teljesítmény fokozó hatása.

Nem így a C-vitamin, amely különösen fontos a sportolók számára, mivel a mozgás közben felhalmozódott tejsavat segít az izmokból eltüntetni. Míg az egészséges szervezet napi adagja 100 mg körüli, addig egy rendszeresen sportolónál akár 300, mg-ot is elérhet ez az érték.

A D-vitamin igény kb. duplájára nő rendszeres mozgás esetén elsősorban az ásványianyag-cserére gyakorolt hatása miatt. E vitaminból a normál napi adag felső értékére van szüksége a szervezetnek, különösen az állóképességet erősen igénybe vevő sportoknál.

Mi a helyzet az ásványi anyagokkal?

A vitaminok mellett nem szabad elfeledkeznünk az ásványi anyagokról sem. Sportolás közben jelentős a szervezet sóvesztesége, s ezt pótolni kell. Míg az egyes vitaminok mennyiségét növelnünk kellett az optimális teljesítmény eléréséhez, addig az ásványi anyagoknál inkább arra kell figyelnünk, hogy adott napi mennyiségüket magunkhoz vegyük.

Megfelelő kalcium ellátás esetén a fáradtság érzet később alakul ki. A foszfor javítja a teljesítményt. emellett a csontok épségének a megőrzésében is szerepet játszik. Az edzett izmok több káliumot tartalmaznak, ezért a munkavégző-képességük is jobb.

A vashiány az oxigén szállításban betöltött szerepe miatt kifejezetten rontja a teljesítményt.

A folyadékpótlás is elengedhetetlen

Nyilvánvaló, hogy egy megterhelő edzés után jelentős a szervezet vízvesztése is. Nem jó azonban ezt hirtelen, egyszerre pótolni, mert a teltségi érzésen túl, amely lelassítja mozgásunkat, felhígulnak az emésztőnedveink és lassul az emésztés is.

A szénsavas italok, általában nem alkalmasak sportoló szervezet folyadékpótlására, mivel a bennük lévő szén-dioxid nem képes felhasználódni s felpuffasztja a bélrendszert. A kellemetlen érzés rossz közérzetet biztosít, ez ronthatja a teljesítményt.

Legjobb folyadékpótlók a magas vitamintartalmú gyümölcslevek és a szénsavmentes ásványvizek.

Összességében az izmok munkavégzését kedvezően alakítják a vitaminok és ásványi anyagok, az optimális mennyiséget megfelelő táplálkozás esetén sok gyümölcs és nyers zöldség fogyasztásával természetes úton magunkhoz vehetjük.

519
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]